Meny

6 enkle treningstips

Ikke alle har tid eller lyst til å sette opp et stramt treningsprogram. Med disse seks treningstipsene blir det enklere å legge om livsstilen.

Du må ikke nødvendigvis ha medlemskap hos Satselixia for å bli sunn og sprek, så lenge du gjør treningen fornuftig.

1. Trene om morgenen, eller på kvelden?

Noen spretter opp på morgenen med et smil om munnen, mens andre trenger litt mer tid. Hvis du ikke er en morgenfugl av natur burde du høre på kroppen din og heller legge treningsøktene på kvelden. Er du derimot et A-menneske gjør det godt å ta treningen tidlig.

«Det er viktig å endre søvnvanene dine sammen med spise- og treningsvanene.»

2. Sørg for å få nok søvn

Energinivået ditt har direkte sammenheng med hvor uthvilt du er,  så hvis du mener alvor med en ny, sunn livsstil er det viktig å endre søvnvanene dine sammen med spise- og treningsvanene. Det er mens du sover at kroppen reparerer muskel- og beinvevet som brytes ned når du trener.

Les også: Bli sunn og sprek med treningsklokke

3. Spis etter trening

Etter en hard treningsøkt har kroppen behov for å fylle opp lagrene av glykogen, væske og salter. Like etter trening vil kroppen bruke kaloriene du inntar til restitusjonsprosesser, men man burde naturligvis ikke kaste i seg en Big Mac etter hver trening for det.

Husk også! Det er enklere å holde intensiteten oppe med god musikk på øret:

JBL Trådløse hodetelefoner T450 BT

kr 499,-

JBL Øreplugger Contour

kr 890,-

4. Bruk hjelpemidler

Vi får stadig hjelpemidler som gjør det enklere å trene riktig. Med en treningsklokke koblet til mobilen kan man for eksempel få oversikt over forbrenning, intensitet og puls både underveis i øktene og fra gang til gang.

5. Trening skal gjøre vondt

Enten du driver med styrketrening eller kondisjonstrening, må du innse at aktiviteten vil gi deg et visst ubehag. Du trener ikke hardt nok hvis du aldri har det vondt, og da vil effekten utebli.

Polar Aktivitetsarmbånd A370, Sort M

kr 1 590,-

Polar Sportsklokke M430 Hvit

kr 2 190,-

6. Husk det mentale

Mens vi er inne på det. Det mentale er i det hele tatt en viktig del av treningen. De aller sprekeste av oss har mestret kunsten å være sin egen personlige trener, slik at de klarer å presse seg selv til å yte litt ekstra. Vær litt tøff mot deg selv, både i treningen og i kostholdet. Du kommer ikke til å angre når kiloene begynner å rase av.

Kilde: klikk.no

Trening utendørs i vakre omgivelser Når du legger treningsturen utendørs følger naturopplevelsene med på kjøpet.