Meny

Personlig trener på håndleddet!

Det er enklere å holde seg i form når du registrerer aktivitetsnivået. Aktivitetsmålere gjør jobben for deg, enten målet er å gå ned i vekt eller å få ned rundetiden.

Trenger du litt ekstra motivasjon for å holde deg aktiv? Du er ikke den eneste. Pulsklokker og aktivitetsmålere har blitt veldig populære i de siste årene, både blant treningsentusiaster og nybegynnere.

Men hvilken klokke burde du velge, og hvilken effekt gir de på treningen? Her er våre beste tips!

Få mer ut av treningen

Først og fremst er aktivitetsmåleren en god veileder når du trener. Du kan for eksempel sjekke intensiteten under treningsøkten, for å holde nivået oppe, eller utfordre deg selv med rundetider.

Er du virkelig interessert i å forbedre deg, bør du finne ut av makspulsen din. Det angir hvor mange slag i minuttet hjertet ditt kan slå når du trener på maksnivå. De fleste benytter seg av denne formelen:

220 – (alder x 0,7)

Det betyr 220 slag minus alder. Hvis du er 50 år, har du altså en makspuls på 185 slag i minuttet (220 –(50 x 0,7). Tine råder deg til å varme opp i 20 minutter først, for så å kjøre bakkeløp i 2×3 minutter når du skal måle makspulsen. Du kan dermed enkelt beregne ulik intensitet for ulik trening.

Hva burde du velge?

Det finnes flere ulike varianter av aktivitetsmålere. De enklere modellene med pulsbelte viser kun pulsnivået, antall skritt og kaloriforbrenning, mens andre kan gi mer avanserte tilbakemeldinger på treningen. Se an hvor mye du trener, og sett deg noen mål – deretter kan du velge modell.

Ønsker du deg en modell som ser bra ut, er vanntett, og i tillegg holder tritt med deg under treningen, kan Polar Loop 2 være et godt alternativ. Aktivitetsmåleren kommer i tre farger, og minner mest om et armbånd – som samtidig registrerer daglig aktivitet og søvnnivå.

Polar Loop 2 lager et daglig aktivitetsmål for deg automatisk, skreddersydd etter ditt vanlige aktivitetsnivå og andre opplysninger du gir. Du kan også velge mellom fem intensitetsnivåer.

Alternativt kan du gå for Polar A360, som er både en pulsklokke, et aktivitetsarmbånd og en smartklokke. Det vil si at du kan få smartfunksjoner og varslinger fra mobilen rett på håndleddet – da holder du deg alltid oppdatert! Den vil også varsle deg når du har sittet stille for lenge, slik at du alltid får en pause med litt aktivitet.

Husk: For å benytte deg av pulsmåleren må du ha Polar H7 pulssensor. Denne måler hvert hjerteslag og forteller deg om du hovedsakelig forbrenner fett eller forbedrer kondisjonen. Gir nøyaktig informasjon om kaloriforbrenning under hjertefrekvensbasert trening. 

Smartfunksjonalitet

Det beste er å velge en pulsklokke/aktivitetsmåler som også gir deg varsler om innkommende samtaler, meldinger og avtaler. Polar Loop 2 gir deg smart-varsler gjennom hele dagen, og holder deg oppdatert uten mobilen for hånd.

trening Polar Loop 2 har fem intensitetsnivåer, som hjelper deg å kartlegge treningen. Foto: Polar.

Det kan også lønne seg å velge en modell som registrerer søvntid og –kvalitet. Da lærer du mer om hvordan kroppen din oppfører seg på nattetid, og kan enklere komme deg ut av dårlige søvnmønstre.

De fleste aktivitetsmålere/pulsklokker kommer med webtjenester eller apper, som gir deg mer informasjon om treningsnivået ditt. Når du har tilpasset armbåndet med for eksempel vekt, alder og treningsnivå, og du kan få større rapporter om alt fra søvnnivå til treningsøkten før jobb.

Andre relevante funksjoner er skritteller, fartsmåler og GPS.