Meny

Slik får du barna til å spise grønt

– Smoothiemaskin er et suverent verktøy for å få barna til å spise mer frukt og grønnsaker, sier Toril Gulbrandsen hos Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Sliter du med å få barna til å spise sunnere? Du er ikke alene. Til tross for at norske barn toppet fjorårets EU-undersøkelse Pro Greens med 345 gram frukt og grønt daglig, kom det frem at de fleste spiser for lite grønnsaker.

Ifølge Toril Gulbrandsen kan du imidlertid gjøre mye med små grep.

Kast deg på juicebølgen! Sjekk utvalget innen juicere i nettbutikken, eller meld deg inn i kundeklubben og få blender og juicer fra Philips til kun 899 kroner!

Ha sunne alternativer lett tilgjengelig

Gulbrandsen mener det enkleste du kan gjøre er å ha grønnsaker lett tilgjengelig når barna kommer hjem.

– Det soleklart viktigste er at de har sunne alternativer lett tilgjengelig. Oppkuttede grønnsaker bør stå klart i kjøleskapet så det er lett å forsyne seg – mange barn går rett til kjøleskapet når de er ferdige på skolen. Da er det viktig å bli fristet til å forsyne seg av grønnsaker! Har du ikke det, bør du legge klart frukt i stedet.

Hun oppfordrer også foreldrene til å fortsette å introdusere nye smaker, spesielt når barna er små.

smoothie_jordbær

– Selv om ungen ikke liker brokkoli første, andre eller tredje gang, må du ikke gi opp. Mange forventer at grønnsakslyst er innebygd, men du kan ikke forvente at de liker grøntfór med en gang. Det tar ofte tid, og da er det viktig å ikke lage mye styr rundt det.

Gulbrandsen råder deg videre til å la barna spise i fred, og heller bruke tiden til å lage mat med dem. Da deltar de aktivt i matlagingen, og ser deg som et godt forbilde med sunne vaner.

La barna velge

Ifølge Gulbrandsen spiser barna knapt halvparten av det anbefalte grønnsaksinntaket. Selv har hun god erfaring med å la barna velge fritt i frukt- og grønt-disken.

– Ta med barna på shopping, og vis dem hva de kan velge mellom. Når de får velge selv, føler barna at de bestemmer middagen. Da stuper de ikke ned i smågodtboksene ved kassa, ler mateksperten.

Hun forteller også at smoothies er et supert alternativ for å lure i barna flere gode næringsstoffer.

– Med en smoothiemaskin kan du lage mange spennende smoothies, gjerne med grønnsaker. Velg forskjellige frukt og grønnsaker, og bland som du ønsker. Smak deg fram og prøv ut egne varianter. Smoothies er vitaminbomber, og holder energinivået oppe, sier hun.

Hun understreker at du ikke må være redd for å gi barna frukt.

– Det hender at noen sidestiller kake og godis med frukt på grunn av fruktsukkeret, men det er å snu saken på hodet. Frukt har masse viktige næringsstoffer vi er avhengige av, og de fleste kostholdseksperter i verden er unisont enige om at vi må få i oss mer av dem via frukt og grønnsaker, sier Gulbrandsen.

Foto: Toril Gulbrandsen hos Frukt.no.