Meny

Sunt, smakfullt og søtt

Ute etter alternativer til søt snacks midt på dagen? Smoothies kan spare deg for mange kalorier – og smaker like godt.

I ukedagene prøver mange å opprettholde et sunt og variert kosthold, med trening og få utskeielser. Derfor er det lurt å ha noen sunne alternativer når fristelsen blir for stor.

Ifølge ernæringsfysiolog Camilla Andersen hos Opplysningskontoret for frukt og grønt, er smoothies et strålende alternativ med godt anvendte kalorier.

– Du kombinerer smakene du selv ønsker, og kan benytte helt friske ingredienser. Det er rett og slett et hav av mulige kombinasjoner. Jeg oppfordrer alle til å prøve seg frem, for eksempel med oppskrifter fra frukt.no, forteller hun.

Camilla Andersen

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen

– Velg magre meieriprodukter

Juice og yoghurt brukes ofte i smoothies. Ønsker du å holde smoothien så sunn som mulig, bør du likevel se etter de magre alternativene når det er snakk om yoghurt og syrnede drikker.

– Vi forholder oss til Helsedirektoratets kostråd, hvor det anbefales å velge magre meieriprodukter i hverdagen. Velger du yoghurt naturell unngår du også sukkeret som finnes i andre fruktyoghurter.

Ernæringsfysiologen presiserer likevel at det ikke er noen krise å bruke fruktyoghurt i blant. Det totale kostholdet over tid er avgjørende, og spiser du relativt sunt til vanlig kan du slappe helt av.

– Er fruktyoghurt i en smoothie blant de få sukkerkildene du får i deg i løpet av dagen, er det absolutt innenfor anbefalte mengder. Du kan drikke smoothien med god samvittighet.

Hvor lenge er smoothien drikkbar?

Husk at hjemmelaget smoothie er en ferskvare. Ifølge Andersen vil den derfor falle litt sammen og miste farge, men det er helt greit å drikke den dagen etter dersom smoothien oppbevares i kjøleskapet.

– Vi anbefaler likevel at den drikkes der og da, og helst i løpet av samme dag, sier hun.

Skulle du ha igjen rester, har Andersen et lurt tips til deg.

– Hell smoothien over i egnede små beger og legg det i fryseren! Da får du smoothie-is du kan spise senere, råder hun.

Sjekk ut oppskriften på hjemmelaget Lollipop hos Frukt.no. Vel bekomme!